Coretan dari Akhbar ~~~
KUALA LUMPUR, 26 Mac 2013(Bernama) -- Majoriti pembeli Malaysia berminat untuk
berkongsi pembelian dalam talian mereka di laman rangkaian sosial popular
seperti Facebook, Twitter dan Pinterest, demikian menurut syarikat e-dagang
utama Jepun, Rakuten Inc.
Ia berkata mengikut kajian yang dikeluarkan baru-baru ini daripada Indeks
E-dagang mereka, kaji selidik global mengenai trend membeli-belah, lebih dua
pertiga (67 peratus) daripada mereka yang disoal di Malaysia akan mengesyorkan
produk melalui platform media sosial mereka.
"Kecenderungan Malaysia untuk membeli-belah secara sosial menonjol pada
skala global, berada di tempat kedua selepas Indonesia yang mengambil tempat
teratas dengan 78 peratus," demikian menurut Rakuten dalam satu kenyataan hari
ini.
Menurut syarikat itu, buat kali pertama Malaysia dimasukkan dalam kajian
yang mendapati keutamaan membeli-belah secara sosial di pasaran.
Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Rakuten Shopping Masaya Ueno,
berkata penemuan menunjukkan bahawa Malaysia memanfaatkan gelombang
membeli-belah sosial, selaras dengan trend global.
"Terdapat peningkatan yang pasti dalam pengguna menggunakan talian
membeli-belah mereka dalam dua tahun yang lalu dan kami menjangka ini terus
meningkat pada kadar yang stabil, terutama dengan proliferasi menghubungkan
rangkaian sosial kepada laman e-dagang.
"Ia menandakan keperluan untuk membeli-belah dalam talian untuk
mengintegrasikan ciri-ciri yang membolehkan pengguna dengan mudah berkongsi
pembelian mereka di saluran sosial dalam usaha untuk meningkatkan
pengalaman mereka secara keseluruhan selaras dengan permintaan dan tingkah laku
mereka," katanya.
-- BERNAMA
Maksudnya.. peningkatan pembelian dalam talian di laman sosial di kalangan rakyat Malaysia semakin meningkat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima Kasih kerana berkunjung ke blog ini
Jangan memalu tinggalkan komen yer.